Youtubes merkeligste sjanger

Youtubes merkeligste sjanger kan være så mangt. For det er mye merkelig der. Men noen av de rare tingene er det i hvert fall mulig å skjønne hvorfor noen får noe ut av. Det skjønner jeg derimot ikke med dagens sjanger: videoer som utgir seg for å være høydepunkter fra ekte fotballkamper, men som er fra

For noen år tilbake skreiv Natt og Dag om genererte videoer for barn. Det handler stort sett om farger og former. En form eller et kjøretøy kjører i maling eller fargede kuler og blir den fargen. I bakgrunnen finnes alltid den samme musikken uten copyright.

«Nettstedet Youtube er fullt av datagenerert innhold tilpasset smårollinger, og deres desperate foreldre […] Mye av innholdet er produsert av bots, eller i det minste bestemt av algoritmer», skreiv altså Natt og Dag.

Men så har du altså fotballvideoene, som påstår at de vister kamphøydepyunkter men er av noen som spiller Fifa.

Her skulle jeg vist innholdet, men videoen ble sletta. Noe som gjenter seg hos andre.

Jeg valgte en annen VM-kamp å kikke på, Canada-Marokko. I videoen under er det to-tre sekunder med matchbilder før det følger en 2,5 minutt lang triksevideo av et barn, trolig i Afrika. Triksevideoen kunne kanskje blitt populær av egne meritter, så kunne vært noe å satse på, men jeg mistenker at brukeren ikke har copyrighten.

Videoen under har en plakat på starten som, selvsagt til tross for thumbnailen, innrømmer at videoen er av et dataspill. Ikke engang FIFA, men «the free game Efooltbal PES 2021». (eFootball er Konamis serie som tidligere het Pro Evolution Soccer, og er neppe gratis. Men burde kanskje vært det, ifølge de dårlige anmeldelsene. Faktisk er det vel bare en expansion til samme spill for 2020, med store problemer med å skaffe laglisenser, slik at en for eksempel må kjøpe en Manchester United-pakke for at laget skal bli med i spillet)

Videoen hopper rett inn på stillingen 0-2, og så er det 2,5 minutter med spill fram og tilbake — som sagt henta fra et dataspill — og Canadas ene mål kommer ikke.

Man kan lure på om dataspillerne noengang får stillingen til å bli akkurat det som det ble i virkeligheten? Det er jo sikkert ikke så lett å simulere at Japan slo Spania, for eksempel? Eller Tunisia Frankrike?

Svaret er vel helst at det klarer de heller ikke. I videoen under, som utgir seg for å være av «Japan–Spania 2–1», scorer Japan 1–0, og flere mål blir det ikke.

Clickbait, men…

Clickbait-thumbnails kjenner mange til, og det er at forhåndsvisningen viser noe som ikke er i videoen, men som får folk til å klikke.

En ting er å bli clickbaitet, det kan skje den beste og løsningen er jo bare å klikke seg ut av videoen. Men hvem er det som faktisk ser videoen, trykker lik og abonnér, ja har en faktisk glede og utbytte av å se på dette?

Rett etter å ha tatt skjermdumpet av «Japan–Spania 2–1», prøvde jeg å sjekke kommentarfeltet for å finne spor. Det kom ikke opp, så jeg oppdaterte sida. Da var videoen allerede satt til privat.

Det er jo lov til å vise bilder av at du spiller et spill, det er faktisk den beste reklamen spillselskapene kan få. Så copyright-trøbbel er vel neppe grunnen til at det slettes. Kanskje det er snakk om copyright av VM-varemerket?

En merkelig katt-og-mus-lek er det uansett. Legg ut innhold, få noen avspillinger og så ta det vekk igjen. Dette er én mulig forklaring på at kanalen (@FootballMatchHighlights) nå står uten en eneste video, men 84 400 abonnenter. En annen, og kanskje vel så sannsynlig, forklaring kan være at nesten alle abonnentene er bots.

Jeg skal heller ikke slippe @FootballMatchHighlights helt ennå, for legg merke til at formålet ifølge kanal-banneret angivelig er «prediction» av kampene. Etter at den ekte kampen er ferdig kan man derfor kanskje si man ikke trenger å ha prediksjonen oppe lenger. Motargumentet mot det er selvfølgelig at den såkalte «prediksjonen» hadde 2-1 til Japan i videotittelen. Selv om det både var vanskelig å tippe, og heller ikke var det resultatet man så i spillet (som var 1-0).

Jeg kikka også på en annen video av fake-Japan–Spania. Også denne videoen ble gjort privat ganske kort tid etterpå. For denne dataspilleren er løsningen å vise 2 spillminutter av dataspill-Japan–Spania før kampen kuttes, selvsagt på stillingen 0-0. Det skjer ingenting i klippet. Spilleren fortsetter i stedet videoen med å vise klipp fra en kamp mellom Australia og Marokko, hvor det rotes inn ett mål — men ellers ikke skjer noenting.

Australia og Marokko er heller ikke en ekte kamp; lagene har møttes én gang gjennom tidene, i 1987.

Og dette, tenker noen: dette jeg abonnere på, like og gi reklameinntekter.

Publisert av Morten Haave

Jeg er historiker og interessert i mye. Etter masterstudiet (UiO, 2012) begynte jeg med redaksjonsarbeid, hvor det var jeg faktisk lærte hvordan man former en artikkel. Nå går det også i essays, bokanmeldelser, journalistiske tekster, leksikalske oppføringer, korttekster, argumenterende tekster – og musikk. Jeg skriver gjerne oppdragshistorie.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: