Norsk poppunk og såkalt poppunk (vol. 2)

The Skullingtons

The Skullingtons ble grunnlagt i Hønefoss i 2014 og har en høyaktiv facebookside, sikkert mye på grunn av at de slapp debutalbumet denne høsten. Til forvirring for deres tyske og italienske fans heter albumet En.

Originalitet er det lite av. At alle bandmedlemmene heter Skullington er ikke like morsomt nå som første gang jeg hørte det. «S.K.U.L.L.I.N.G.T.O.N.S.» er gjort bedre på «Lillington High». Refrenget på «Repeat Offender» blir her til «Restraining Order». Refrenget på Riverdales’ «Mentally Retarded» blir til «Mentally Challenged». Kopieringsiveren angir også hvilken musikalsk linje bandet legger seg på.

Med en litt skitnere gitartone enn det som er vanlig mestrer de sjangeren greit nok. Så få dere en vokalist som treffer alle tonene, gutter, så rykker dere ett steg nærmere idolene. Noe av det som presteres vokalt på denne skiva er en fornærmelse mot Joe King, Dan Vapid og Kody Templemans sjanger.

Judo Kick

Også disse er fra Hønefoss, tro det eller ei. En powertrio som begynte i 2009, platedebuterte i 2012 med sophomore i 2013 og sågar en EP før 2013 var omme. De lover neste skive i 2021. Labelen Yihaa Records er mer enn merkelig. Ifølge Discogs har labelen vært aktiv siden 2010, da Dusty Cowshit utga This is Shit.

Judo Kick blir nok ikke helt klassisk pop punk fordi de prøver å høres sinte ut, men Screeching Weasel er kanskje en nærliggende inspirasjon likevel. I tillegg til det musikalske er Drano et sentralt rim i den ene låta, og dette har jeg kun hørt om i Screeching Weasel («March of the Lawnmowers») Queers refereres også i teksten: «Bye, Bye, Bye Planet Earth! Bye, Bye, See You Later Fuckface» (Bandet har også prestert ei låt på første skive, «DFF», som høres ekstremt mye ut som Blanks 77)

Pene 347 000 spotifyplays på en av låtene peker mot mange fans på kontinentet. Reviews fant jeg ikke via Gugell, så måtte søke i norske aviser. Debuten (Kick Off) fikk terningkast 5 i lokale Ringerikes Blad, 3 i Østlendingen og 4 i Gudbrandsdølen Dagningen, Hamar Arbeiderblad og Stavanger Aftenblad. Oppfølgeren fikk 3 i Oppland Arbeiderblad og 4 i Gudbrandsdølen Dagningen. Det er så gjennomsnittlig som man får det, det. Byggefelt-punk.

The Hallingtons

Dette bandet fikk jeg vite om fra John Jughead’s Basement-podcasten, der en av medlemmene skal snakke om ei Lillingtons-låt. Han bryter blant annet ut i norsk. Der avsløres en helgelandsdialekt, mener jeg, i hvert fall ikke hallingdalsdialekt. Identitetsmessig skjuler bandet seg bak solbriller og etternavnet Hallington. (For evaluering av dette aliaset: se oppslaget ovenfor.)

Bandet har gitt ut fem EPer og flere singler (to på Spotify). Det er den siste EPen fra 2019 som kan ses under. Etter sterke Ramones-referanser tidligere, kan det slås fast at i hvert fall vokalstilen er mer i The Queers-land nå. Det er pop punk og de mestrer sjangeren godt. Kanskje litt mer humor kan tas i bruk, eller noen overraskelser bys på? Her er ingen «Ursula Finally Has Tits«.

Crash!

Ny Simple Plan-klon som deltok i Melodi Grand Prix to ganger med låter skrevet av et medlem i Wig Wam. Det er ikke pop punk, det er mall punk. Exhibit A: bildet under.

Jeg legger ved Spotify-lenke under, men det er ikke verdt å trykke på play. Her er begrunnelsen da Dagsavisen ga terningkast 2:

Krace

Fra bandet Crash til låta «Crash». Krace vant jallakonkurransen NM i rock i 2000, da de var tolv år gamle, var yngste band til å gjøre det og det, og fikk temmelig gode anmeldelser for debutskiva på majorlabelen MNW i 2003. Dette inkluderer 5 i VG og Hamar Arbeiderblad, 4 i Backstage, Aftenposten Aften, Dagsavisen, Bergens Tidende, Bergensavisen, Fædrelandsvennen/Avisa Nordland (samme anmelder), Moss Avis og 5 av 7 på Groove.no.

De var fra Hamar og holdt på til 2008, tilsynelatende uten noen utgivelser de siste fem årene. Myspace-profilen lister opp noen låter fra et tilsynelatende uutgitt album, Tribulation, og Myspace-profilen er også det eneste stedet jeg finner låter av bandet. Verken Spotify, Youtube eller biblioteket har noe. Jeg får dog ikke Myspace til å virke… Men jeg synes å huske jeg så dem så tv, og det var ekstremt poppa.

Her er utdrag fra Dagbladet-saken «Jentene griner for Krace» (29.4.2003):

– Ta Marilyn Manson, du ser at han ikke spiller Britney Spears-musikk

– Hva slags tanker har dere om image?

– Man må ha et image

– Hvorfor det?

– Fordi det er kult

– Hva slags image har dere?

– Et slags rockeimage, kanskje

https://myspace.com/kracemusic/music/album/wanted-dead-or-alive-6915423

Publisert av Morten Haave

Jeg er historiker og interessert i mye. Etter masterstudiet (UiO, 2012) begynte jeg med redaksjonsarbeid, hvor det var jeg faktisk lærte hvordan man former en artikkel. Nå går det også i essays, bokanmeldelser, journalistiske tekster, leksikalske oppføringer, korttekster, argumenterende tekster – og musikk. Jeg skriver gjerne oppdragshistorie.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: